Jer 31:1-22a. Txt: Jn 14:1-3
Ki ne emlĂ©kezne iskoláskorábĂłl a játĂ©kokra, amikor a csapatkapitányok választanak maguknak csapatot? Vannak, akik szeretik ezt, mert az elsĹ‘k között választják Ĺ‘ket. MegerĹ‘sĂtĂ©s ez számukra, Ăşjra Ă©s Ăşjra: „jĂł vagy, te kellesz nekĂĽnk!” De akiket nem választanak, azoknak mindez megaláztatás Ăşjra Ă©s Ăşjra: „te nem kellesz, te Ă©rtĂ©ktelen vagy a csapat szempontjábĂłl, sĹ‘t csak teher.” Van egy kifejezĂ©s a Bibliai szövegĂĽnkben, ami ezeket az Ă©rzĂ©seket felkavarja bennĂĽnk: a maradĂ©k. Azok, akik megmaradtak Jeruzsálem ostromában, akik tĂşlĂ©ltĂ©k az Ă©hezĂ©st, az öldöklĂ©st, a deportálást, a fogság, a rabság Ă©veit. SzerencsĂ©sek, kiválasztottak? Vagy inkább Ă©letfogytiglan tartĂł szenvedĂ©sre ĂtĂ©ltettek, hogy átĂ©ljĂ©k Ă©s szĂĽntelenĂĽl csak azt lássák ahogy országuk, világuk, templomuk, nĂ©pĂĽk, családjuk, kultĂşrájuk semmivĂ© lesz?
A ’48-as magyar szabadságharc vezetĹ‘i, akiket nem vĂ©geztek ki, rendre beleĹ‘rĂĽltek a veresĂ©gbe. Trianon a mai napig fájĂł seb nemzetĂĽnk, családjaink, de mĂ©g gazdasági Ă©letĂĽnkben is. MiĂ©rt van az, hogy problĂ©mát jelent ma, 100 Ă©vvel kĂ©sĹ‘bb is a magyar himnusz Ă©neklĂ©se egy szlovák focimeccsen? Vagy az anyanyelv használata az iskolákban Kárpátalján? Mihez kezdhet egy nĂ©p ország nĂ©lkĂĽl? Mi marad meg egy nemzetbĹ‘l önrendelkezĂ©s, maga szabta társadalmi rend nĂ©lkĂĽl? MivĂ© lesznek a családok megtartĂł közeg, közössĂ©g nĂ©lkĂĽl? MaradĂ©knak lenni kisemmizett, megalázĂł, szĂ©gyenletes állapot. Az ĂłszövetsĂ©g törtĂ©neti könyveiben Ăgy jelenik meg ez a kifejezĂ©s: akik szenvedik, hordozzák, Ă©lik a pusztulást.
De a prĂłfĂ©tai könyvekben, azokban, amik a fogságban Ă©lĹ‘khöz szĂłlnak, megváltozik ennek a szĂłnak az Ă©rtelme. KĂĽlönös mĂłdon, már nem a gyász emberei Ĺ‘k, hanem a remĂ©nysĂ©gĂ©. A maradĂ©k, az ĂgĂ©retek folytatĂłi, Isten tanĂşi, a remĂ©nysĂ©g emberei, Isten hűsĂ©ges szeretetĂ©nek jelei. (Jer 31:1-6.) Ezek a versek 6x hĂşzzák alá Isten helyreállĂtĂł munkáját – ha ez ceruzával törtĂ©nne, kiszakadna a lap – de itt szavakkal törtĂ©nik, hogy a lelkĂĽnk páncĂ©lja szakadjon be:
- a szüntelen zaklatás, szorongás után- végre hazatérhet a nép, végre nyugalom várja őket. Szombat, ami nem csak a hét egyik napja, nem is idő, hanem életminőség,
- fegyver és gyilkolás helyett kegyelem, biztonság és élet várja őket,
- a betiltott, értelmetlenné és lehetetlenné vált ünnepek helyett tánc, zene, ujjongás lesz osztályrészük,
- a kiszaggatott, elvadult szőlők helyett művelt kertek, és megérdemelt szüretre készülhetnek, nem mások aratják le munkájuk gyümölcsét, immár önmaguk élvezhetik azt,
- az Ĺ‘rállĂłk többĂ© már nem veszĂ©lyt, ostromot, támadást kiáltanak, hanem ĂĽnnepi sokadalomra hĂvják a nĂ©pet,
- Ă©s immár nem az ĂtĂ©let döbbenetĂ©re emlĂ©kezteti Ĺ‘ket lerombolt templomuk, mert a templom is Ăşjjá Ă©pĂĽlt, mert Ăşjat kezdett velĂĽk Isten.
Két dolog miatt érdemes végiggondolni mindezt:
- egyrĂ©szt, mert mi, akik karosszĂ©kbĹ‘l nĂ©zzĂĽk vĂ©gig Ă©lĹ‘ adásban a katasztrĂłfák Ă©s a háborĂşk kĂ©peit- vacsora közben, fűtött Ă©s összkomfortos otthonainkbĂłl – megĂ©rezhetjĂĽk jĂłlĂ©tĂĽnk törĂ©kenysĂ©gĂ©t, az ĂtĂ©let valĂłságos voltát, azt hogy minden egy szempillantás alatt semmivĂ© lehet!
- másrészt, mert átérezve a totális pusztulást, a tragédiát, az egyetlen és nyilvánvaló kérdésre kell választ találnunk: miért kezd újat Isten a néppel? Hogyan, mitől változott meg a maradék jelentése: gyászról ujjongó örömre, szégyenről, boldog tanúskodásra?
Erre a kĂ©rdĂ©sre maga Isten felel (3.). Ez hĂr az örömhĂr, ami mindent megváltoztat. Az evangĂ©lium, Isten igazságos Ă©s mĂ©gis mindent helyreállĂtĂł hűsĂ©ges, örök szeretete, csak JĂ©zus felĹ‘l, az Ĺ‘ szenvedĂ©se Ă©s kereszthalála, illetve feltámadása által lesz igazán Ă©rthetĹ‘vĂ©. János evangĂ©liuma ugyanazzal a kĂ©ppel fejezi ki ezt, mint Jeremiás: az otthon, a hazatĂ©rĂ©s kĂ©pĂ©vel. A hontalan, a földönfutĂł, a menekĂĽlt, a gyökĂ©rtelen, az idegenben vegetálĂł ember Ă©s nĂ©p, egyszer csak hazatalál, házra, hazára lel. Az egyház, – a maradĂ©k – számára ez a hazatalálás Jeremiás könyve, de János evangĂ©liuma szerint is nem intĂ©zmĂ©nyeket, Ă©pĂĽleteket, tisztsĂ©geket Ă©s szertartásokat jelent, hanem kapcsolatot JĂ©zussal, a LĂ©lek által. (Jn 14:1-3.) Az Atya háza, maga a templom, ahol a Menny összeĂ©r a Földdel, ahol Isten uralma, Ă©s dicsĹ‘sĂ©ge nyilvánvalĂł mĂłdon Ă©rvĂ©nyesĂĽl; ahol egyĂĽtt vagyunk JĂ©zussal Ă©s egymással, háborĂtatlan bĂ©kessĂ©gben.
JĂ©zusnak ezek a szavai rĂ©szben jelenidĹ‘ben, rĂ©szben pedig jövĹ‘ idĹ‘ben hangzanak. Ugyanazt Ă©ljĂĽk meg, mint a fogságban lĂ©vĹ‘ nĂ©p: mĂ©g tart a nyomorĂşság, de már tudjuk, hogy vĂ©get Ă©r. MĂ©g idegenek vagyunk, mĂ©g van szenvedĂ©s, mĂ©g megvetnek, de már tudjuk Ă©s tapasztaljuk SzentlĂ©lek által, hogy Isten szeret, nem ad oda minket a megsemmisĂĽlĂ©snek, a halálnak; megtisztĂt, megvigasztal, helyreállĂt. Az Ĺ‘ Ă©rhetetlen hűsĂ©ge megĂşjĂt. És ezĂ©rt minden nyomorĂşság közepette – mi, a maradĂ©k – hirdetjĂĽk jĂłságát, kegyelmĂ©t, ragaszkodunk hozzá, vele járunk, Ă©s neki szenteljĂĽk Ă©letĂĽnket, idĹ‘nket.
Ismered a hontalanság Ă©rzĂ©sĂ©t? MegfogalmazĂłdott már benned: ez a világ nem az Ă©n hazám? MegĂ©rezted már, hogy Isten nĂ©lkĂĽl elveszett vagy? Fáj már a hitetlensĂ©ged, hogy bűneid miatt olyan távol vagy IstentĹ‘l? JĂ©zus azt ĂgĂ©rte: (Jn 14:16-17. 27). Engedd, hogy Isten bĂ©kessĂ©ge helyreállĂtson Ă©s betöltsön a LĂ©lek által! Haza találsz egyszerre, mert megtapasztalod: a templom – Isten jelenlĂ©te – benned van! És tanĂşja leszel te magad is Isten megtartĂł szeretetĂ©nek, hűsĂ©gĂ©nek!
Harmathy András