Jer 31:1-22a 🔊

Jer 31:1-22a. Txt: Jn 14:1-3

⇩ A hanganyag letöltĂ©sĂ©hez kattintson ide az egĂ©r jobb gombjával Ă©s válassza a „Link mentĂ©se máskĂ©nt…”   vagy a „Hivatkozás mentĂ©se más nĂ©ven…” parancsot


Ki ne emlékezne iskoláskorából a játékokra, amikor a csapatkapitányok választanak maguknak csapatot? Vannak, akik szeretik ezt, mert az elsők között választják őket. Megerősítés ez számukra, újra és újra: „jó vagy, te kellesz nekünk!” De akiket nem választanak, azoknak mindez megaláztatás újra és újra: „te nem kellesz, te értéktelen vagy a csapat szempontjából, sőt csak teher.” Van egy kifejezés a Bibliai szövegünkben, ami ezeket az érzéseket felkavarja bennünk: a maradék. Azok, akik megmaradtak Jeruzsálem ostromában, akik túlélték az éhezést, az öldöklést, a deportálást, a fogság, a rabság éveit. Szerencsések, kiválasztottak? Vagy inkább életfogytiglan tartó szenvedésre ítéltettek, hogy átéljék és szüntelenül csak azt lássák ahogy országuk, világuk, templomuk, népük, családjuk, kultúrájuk semmivé lesz?

A ’48-as magyar szabadságharc vezetĹ‘i, akiket nem vĂ©geztek ki, rendre beleĹ‘rĂĽltek a veresĂ©gbe. Trianon a mai napig fájĂł seb nemzetĂĽnk, családjaink, de mĂ©g gazdasági Ă©letĂĽnkben is. MiĂ©rt van az, hogy problĂ©mát jelent ma, 100 Ă©vvel kĂ©sĹ‘bb is a magyar himnusz Ă©neklĂ©se egy szlovák focimeccsen? Vagy az anyanyelv használata az iskolákban Kárpátalján? Mihez kezdhet egy nĂ©p ország nĂ©lkĂĽl? Mi marad meg egy nemzetbĹ‘l önrendelkezĂ©s, maga szabta társadalmi rend nĂ©lkĂĽl? MivĂ© lesznek a családok megtartĂł közeg, közössĂ©g nĂ©lkĂĽl? MaradĂ©knak lenni kisemmizett, megalázĂł, szĂ©gyenletes állapot. Az ĂłszövetsĂ©g törtĂ©neti könyveiben Ă­gy jelenik meg ez a kifejezĂ©s: akik szenvedik, hordozzák, Ă©lik a pusztulást.

De a prĂłfĂ©tai könyvekben, azokban, amik a fogságban Ă©lĹ‘khöz szĂłlnak, megváltozik ennek a szĂłnak az Ă©rtelme. KĂĽlönös mĂłdon, már nem a gyász emberei Ĺ‘k, hanem a remĂ©nysĂ©gĂ©. A maradĂ©k, az Ă­gĂ©retek folytatĂłi, Isten tanĂşi, a remĂ©nysĂ©g emberei, Isten hűsĂ©ges szeretetĂ©nek jelei. (Jer 31:1-6.) Ezek a versek 6x hĂşzzák alá Isten helyreállĂ­tĂł munkáját – ha ez ceruzával törtĂ©nne, kiszakadna a lap – de itt szavakkal törtĂ©nik, hogy a lelkĂĽnk páncĂ©lja szakadjon be:

  • a szĂĽntelen zaklatás, szorongás után- vĂ©gre hazatĂ©rhet a nĂ©p, vĂ©gre nyugalom várja Ĺ‘ket. Szombat, ami nem csak a hĂ©t egyik napja, nem is idĹ‘, hanem Ă©letminĹ‘sĂ©g,
  • fegyver Ă©s gyilkolás helyett kegyelem, biztonság Ă©s Ă©let várja Ĺ‘ket,
  • a betiltott, Ă©rtelmetlennĂ© Ă©s lehetetlennĂ© vált ĂĽnnepek helyett tánc, zene, ujjongás lesz osztályrĂ©szĂĽk,
  • a kiszaggatott, elvadult szĹ‘lĹ‘k helyett művelt kertek, Ă©s megĂ©rdemelt szĂĽretre kĂ©szĂĽlhetnek, nem mások aratják le munkájuk gyĂĽmölcsĂ©t, immár önmaguk Ă©lvezhetik azt,
  • az Ĺ‘rállĂłk többĂ© már nem veszĂ©lyt, ostromot, támadást kiáltanak, hanem ĂĽnnepi sokadalomra hĂ­vják a nĂ©pet,
  • Ă©s immár nem az Ă­tĂ©let döbbenetĂ©re emlĂ©kezteti Ĺ‘ket lerombolt templomuk, mert a templom is Ăşjjá Ă©pĂĽlt, mert Ăşjat kezdett velĂĽk Isten.

Két dolog miatt érdemes végiggondolni mindezt:

  • egyrĂ©szt, mert mi, akik karosszĂ©kbĹ‘l nĂ©zzĂĽk vĂ©gig Ă©lĹ‘ adásban a katasztrĂłfák Ă©s a háborĂşk kĂ©peit- vacsora közben, fűtött Ă©s összkomfortos otthonainkbĂłl – megĂ©rezhetjĂĽk jĂłlĂ©tĂĽnk törĂ©kenysĂ©gĂ©t, az Ă­tĂ©let valĂłságos voltát, azt hogy minden egy szempillantás alatt semmivĂ© lehet!
  • másrĂ©szt, mert átĂ©rezve a totális pusztulást, a tragĂ©diát, az egyetlen Ă©s nyilvánvalĂł kĂ©rdĂ©sre kell választ találnunk: miĂ©rt kezd Ăşjat Isten a nĂ©ppel? Hogyan, mitĹ‘l változott meg a maradĂ©k jelentĂ©se: gyászrĂłl ujjongĂł örömre, szĂ©gyenrĹ‘l, boldog tanĂşskodásra?

Erre a kĂ©rdĂ©sre maga Isten felel (3.). Ez hĂ­r az örömhĂ­r, ami mindent megváltoztat. Az evangĂ©lium, Isten igazságos Ă©s mĂ©gis mindent helyreállĂ­tĂł hűsĂ©ges, örök szeretete, csak JĂ©zus felĹ‘l, az Ĺ‘ szenvedĂ©se Ă©s kereszthalála, illetve feltámadása által lesz igazán Ă©rthetĹ‘vĂ©. János evangĂ©liuma ugyanazzal a kĂ©ppel fejezi ki ezt, mint Jeremiás: az otthon, a hazatĂ©rĂ©s kĂ©pĂ©vel. A hontalan, a földönfutĂł, a menekĂĽlt, a gyökĂ©rtelen, az idegenben vegetálĂł ember Ă©s nĂ©p, egyszer csak hazatalál, házra, hazára lel. Az egyház, – a maradĂ©k – számára ez a hazatalálás Jeremiás könyve, de János evangĂ©liuma szerint is nem intĂ©zmĂ©nyeket, Ă©pĂĽleteket, tisztsĂ©geket Ă©s szertartásokat jelent, hanem kapcsolatot JĂ©zussal, a LĂ©lek által. (Jn 14:1-3.) Az Atya háza, maga a templom, ahol a Menny összeĂ©r a Földdel, ahol Isten uralma, Ă©s dicsĹ‘sĂ©ge nyilvánvalĂł mĂłdon Ă©rvĂ©nyesĂĽl; ahol egyĂĽtt vagyunk JĂ©zussal Ă©s egymással, háborĂ­tatlan bĂ©kessĂ©gben.

JĂ©zusnak ezek a szavai rĂ©szben jelenidĹ‘ben, rĂ©szben pedig jövĹ‘ idĹ‘ben hangzanak. Ugyanazt Ă©ljĂĽk meg, mint a fogságban lĂ©vĹ‘ nĂ©p: mĂ©g tart a nyomorĂşság, de már tudjuk, hogy vĂ©get Ă©r. MĂ©g idegenek vagyunk, mĂ©g van szenvedĂ©s, mĂ©g megvetnek, de már tudjuk Ă©s tapasztaljuk SzentlĂ©lek által, hogy Isten szeret, nem ad oda minket a megsemmisĂĽlĂ©snek, a halálnak; megtisztĂ­t, megvigasztal, helyreállĂ­t. Az Ĺ‘ Ă©rhetetlen hűsĂ©ge megĂşjĂ­t. És ezĂ©rt minden nyomorĂşság közepette – mi, a maradĂ©k – hirdetjĂĽk jĂłságát, kegyelmĂ©t, ragaszkodunk hozzá, vele járunk, Ă©s neki szenteljĂĽk Ă©letĂĽnket, idĹ‘nket.

Ismered a hontalanság Ă©rzĂ©sĂ©t? MegfogalmazĂłdott már benned: ez a világ nem az Ă©n hazám? MegĂ©rezted már, hogy Isten nĂ©lkĂĽl elveszett vagy? Fáj már a hitetlensĂ©ged, hogy bűneid miatt olyan távol vagy IstentĹ‘l? JĂ©zus azt Ă­gĂ©rte: (Jn 14:16-17. 27). Engedd, hogy Isten bĂ©kessĂ©ge helyreállĂ­tson Ă©s betöltsön a LĂ©lek által! Haza találsz egyszerre, mert megtapasztalod: a templom – Isten jelenlĂ©te – benned van! És tanĂşja leszel te magad is Isten megtartĂł szeretetĂ©nek, hűsĂ©gĂ©nek!

Harmathy András

Kategória: Igehirdetések | A közvetlen link.

Elnézést, a hozzászólás ezen a részen nem engedélyezett.